Κυριακή 19 Ιουνίου 2011

Ο μύθος του «Κρυφού Σχολειού» - Ζ’

Η Εκκλησία, πρέπει να το ομολογήσουμε, έπαιξε αποφασιστικό ρόλο στη διατήρηση της ελληνικής γλώσσας και στην καλλιέργεια (περιορισμένη έστω) των υπόδουλων Ελλήνων.
Αυτό είναι μια μεγάλη αλήθεια.
Όμως το νόμισμα έχει δυο πλευρές. Και η δεύτερη πλευρά λέει πως η Εκκλησία όταν φρόντιζε να μάθουν κάποια νεαρά ελληνόπουλα ορισμένα «κολλυβογράμματα», δεν το έκανε για να διασώσει την εθνική τους συνείδησης. Ούτε για να κρατήσει αναμμένη τη φλόγα της λευτεριάς. Αυτά είναι μεταγενέστερα ιδεολογήματα που ανακαλύφθηκαν για να εξυπηρετήσουν διάφορες σκοπιμότητες.
Η Εκκλησία απέβλεπε κατά κύριο λόγο στην κάλυψη των δικών της λειτουργικών αναγκών: για να συνεχίσει να επιτελεί το ρόλο της έπρεπε να έχει ιερείς και ψάλτες, οι οποίοι θα έπρεπε να γνωρίζουν στοιχειωδώς ανάγνωση και γραφή.
Για το λόγο αυτό οργάνωνε σε ναούς και μοναστήρια ταχύρρυθμα μαθήματα γλώσσας ώστε να δημιουργηθεί μια μικρή μαγιά σχετικώς μορφωμένων Ελλήνων, απ’ την οποία θα αντλούσε τα στελέχη της...
Γι’ αυτό άλλωστε χρησιμοποιούσε ως διδακτικά βιβλία αποκλειστικά την Αγία Γραφή, το Ψαλτήρι και τον Οκτώηχο!
Όλα τα άλλα βιβλία ήταν απαγορευμένα στα δικά της σχολεία...

Δεν υπάρχουν σχόλια: